skip to Main Content
فاکتور های فنی سئو

فاکتور های فنی سئو

مقدمه

در مقاله های قبلی در مورد اهمیت داشتن وبسایت در رونق کسب و کار حرف زدیم و سئو را معرفی کردیم. در این مقاله سعی میکنیم شما را با فاکتور های فنی سئو (SEO Technical Factors) آشنا کنیم. فاکتورهای فنی سئو تنها عوامل موثر در سئو نیستند؛ همچنین فاکتورهای حیاتی ای هم نیستند ولی وجودشان برای بهینه شدن سایتتان و دیده شدن سایتتان در موتورهای جست وجو مهم است. شما هرچقدر هم که محتوای مناسب و مخاطب آوری داشته باشید، اگر سئوی سایتتان مناسب و بهینه (optimize)  نباشد، رتبه سایتتان آنچیزی که باید باشد، نخواهد بود و ممکن است سایت هایی با ارزش محتوایی کمتر و سئوی حرفه ای تر در نتایج بالاتر گوگل نشان داده بشوند!!! برای آشنایی با فاکتور های فنی موثر در سئو، همراه ما باشید.

SEO

فاکتورهای فنی سئو:

  • تعریف کردن متا تگ (meta tag)  برای پست ها وصفحات مختلف
  • گنجاندن تگ های H1,H2 و … درمتن پست ها
  • دیده شدن سئو یا SEO Visibility و اعتبار دامنه و صفحات (Domain and Page Authority)
  • استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه
  • https بودن دامنه سایت
  • دامنه ی .com
  • محتوای Flash
  • طول URL
  • حجم فایل ها
  • سرعت لود شدن صفحات
  • و …

متا تگ (meta tag)

یکی از موضوعاتی که در سئو اهمیت دارد و باعث می شود مخاطب بهینه تر مطالب مورد نظرش را پیدا کند، توضیحات متای یک مقاله است. توضیحات متا، در زمان جست و جوی یک عنوان در گوگل به رنگ طوسی زیر URL  نتایج نشان داده می شود. در صورت انتخاب نکردن توضیحات متا برای مقالات، خود موتور جست وجو توضیحات متا را از بخشی از متن مقاله شما انتخاب می کند ونمایش می دهد. بهتر است خودتان توضیحات متا را برای مقاله تان انتخاب کنید تا اینکه گوگل این کار را برای شما انجام دهد! توضیحات متا باید حاوی مطالب و واژه های کلیدی موجود در مقاله باشد.

توضیحات متای تاسایت در موتور جست وجوی گوگل

تگ های H1، H2 و …

اسفاده از تگ های H1, H2 و … در واقع دسته بندی قسمت های مختلف یک مقاله در سایتتان است. مثلا مقاله ای که دارای H1 و H2 و … باشد به مراتب بهتر از همان مقاله است که بدون تیتر های H1 و H2  باشد. این کار باعث می شود کاربر راحت تر مطلبی را که به دنبال آن بوده پیدا کند. در مقاله بهتر است تنها از یک H1 استفاده شود و تیتر های بعدی را از H2 و… استفاده کنیم. برای تعریف کردن توضیحات متا نیاز به پلاگین دارید ولی برای تعریف کردن تگ های H1 و … نیاز به پلاگین خاصی ندارید!!!

تگ های عنوان در مقاله ی سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

دیده شدن سئو یا SEO Visibility

قبل از هر چیز باید بگم که پیدا کردن معادل فارسی برای SEO Visibility خیلی سخت بود! در لغت نامه ها Visibility با تعریف “The state of being able to see or be seen” یعنی “وضعیت دیده شدن یا قادر به دیده شدن” آمده! سئو را هم که تعریف کردیم راهکارهایی است برای بهینه سازی سایت از نظر محتوا و از نظر گوگل! شاید بهترین معادلی که بتوان برای SEO Visibility در نظر گرفت، دیده شدن سئو باشد. ولی دیده شدن سئو یعنی چه؟

حالتی را در نظر بگیرید که شما در موتور جست و جوی گوگل، واژه ی تاسایت را جست و جو میکنید. در صفحه نتایج ابتدا سایت tasite.it را نمایش میدهد (A) و پس از آن سایت دیگری (B) را نشان می دهد که مقاله ای در رابطه با تاسایت دارد! سوال اینجاست که چرا سایت B بالاتر از سایت A قرار نمی گیرد در صورتی که سایت B صفحه ای را مختص تاسایت (یعنی سایت A) ساخته است؟!

اعتبار دامنه و صفحات یا Domain and Page Authority

بالاتر بودن سایت A نسبت به سایت B به این خاطر است که سایت A از اعتبار دامنه ی بالاتری نسبت به سایت B برخوردار است. حالا این سوال پیش می آید که چرا اعتبار دامنه ی سایت A بیشتر از سایت B است؟! قبل از پاسخ به این سوال بگذارید اول Domain Authority را تعریف کنم:

Domain Authority به معنی اعتبار دامنه، یک شاخص اندازه گیری رتبه سایت است که توسط سایت MOZ.com منتشر شده است.

بر می گردیم به سوال خودمان! چرا اعتبار دامنه ی سایت A بیشتر از سایت B است؟!

دو عامل در اعتبار دامنه دخیل هستند:

  1. تعداد بک لینک  (Number of backlinks)
  2. جست وجوی مستقیم نام دامنه (Direct domain name search)

بک لینک یعنی خروجی از یک سایت به سایت شما! بک لینک هایی از سایت های با اعتبار بالاتر از سایت شما مثل گوگل پلاس، فیسبوک، اینستاگرام و… به بهبود اعتبار دامنه ی شما کمک می کنند. پس، از ساختن صفحات اجتماعی و ایجاد بک لینک برای سایت و کسب و کار خودتان غافل نشوید! قبل از ساختن شبکه های اجتماعی، ویژگی های یک سایت خوب را بخوانید.

جست و جوی مستقیم نام دامنه یعنی اینکه مثلاً شما در مرورگرتان به جای جست وجوی “طراحی ریسپانسیو سایت”، “تاسایت” یا “Tasite” را جست وجو کنید! یا مثلا در کنار “طراحی ریسپانسیو سایت”، “تاسایت” را هم قید کنید: “طراحی ریسپانسیو سایت تاسایت”. اینگونه جست وجو ها از سمت کاربران، باعث اعتبار بخشیدن به دامنه ی سایت شما می شود؛ سئوی شما بیشتر دیده می شود و در نتیجه مخاطبان و مشتری های بالقوه ی بیشتری به سمت سایتتان کشیده می شود!

هر صفحه ی سایتتان دارای اعتباری است که به آن Page Authority می گویند و از معدل اعتبار صفحات سایتتان، اعتبار دامنه یا Domain Authority به دست می آید.

آیا هر سایتی که Domain Authority بالاتری دارد، الزاماً در همه ی موارد بالاتر قرار میگیرد؟!

حالتی را در نظر بگیرید که سایت A در زمینه تخصصی سخت افزار کامپیوتر فعالیت میکند و average monthly search (میانگین جست وجوی ماهانه) آن ۲۰ هزار است. سایت B  در زمینه خرید و فروش کامپیوتر فعالیت می کند و میانگین جست وجوی ماهانه  آن ۵۰ هزار است. تا اینجا این را متوجه می شویم که  domain authority  سایت B  از سایت A  بیشتر است چون ارجاعات ماهانه به سایت B بیشتر از سایت A است. پس توقع داریم در نمایش نتایج جست وجوهای گوگل، سایت B بالاتر از سایت A  قرار بگیرد. زمانی که در گوگل در مورد پردازنده ی Nvidia geforce جست وجو میکینم می بینیم که سایت A  با اینکه domain authority  پایین تری از سایت B دارد، بالاتر از آن قرار میگیرد! این به این خاطر است که سایت A  در زمینه ی تخصصی سخت افزار های کامپیوتر فعالیت میکند و به آنچه شما جست وجو کرده اید نزدیک تر (more relevant) است! پس می توان با اعتبار دامنه ی کمتر، جایگاه بالایی در نتایج گوگل به دست آورد!

استفاده از کلمات کلیدی

نکات و کلمات کلیدی در مقاله تان را با Bold کردن یا Italic کردن مشخص کنید تا مخاطب با دیدن آنها، مطمئن شود مطلبی که برای مطالعه انتخاب کرده، همانی است که دنبالش بوده! از درج کلمات کلیدی در چکیده و توضیحات متای پست هایتان غافل نشوید!

HTTPS یا HTTP؟! مسئله این است!

http مخفف Hyper Text Transfer Protocol (پروتکل انتقال فرا متنی)  است و فرق آن با https  در امنیت آن است. S  در انتهای https به معنی امن (Secure)  می باشد. مهم ترین دلیل سوئیچ کردن از http به https امنیت آن است و باعث می شود کاربر، اطلاعات مهمی مثل رمز کارت بانکی، شماره حساب، کد ملی یا هر چیز مهم دیگری را با آسایش خیال در اختیار سایت شما قرار دهد چون پروتکل https با رمزنگاری داده های منتقل شده بین وب سرور و مرورگر کاربر، از دزدیده شدن اطلاعات حین انتقال آنها جلوگیری می کند. برای تبدیل کردن سایت به https ابتدا اباید گواهی SSL) Socket Secure Layer)  خریداری شود. SSL یک استاندارد وب برای کد کردن اطلاعات بین کاربر و وب سایت است.

https  از فاکتور های فنی سئو است که گوگل از این مورد هم به عنوان فاکتورهای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. https علاوه بر ایجاد امنیت و بالابردن رتبه سایت، باعث افزایش اعتماد کابران وبسایت شما خواهد شد. مثلاً تاسایت، با خرید گواهی SSL دامنه ی https دارد که باعث جلب اعتماد کاربران می شود!


دامنه ی تاسایت، https است و با رمزنگاری اطلاعات بین مرورگر و وب سرور، از اطلاعات شما محافظت می کند.

دامنه ی .com:

دامنه ی com  تاثیری بر رتبه ی سایت شما از طرف گوگل ندارد! ولی از  com  می توان به عنوان یک مزیت برای یک سایت یاد کرد؛ اکثر وب مسترها و سایر افرادی که با اینترنت زیاد سر و کار دارند، ترجیح می دهند پس از نوشتن نام دامنه، دکمه ی Control و  Enter را بفشارند! این باعث می شود که پس از نام دامنه، .com نوشته شود! مثلا اگر بنویسیم google و سپس Control+Enter را بفشاریم، google.com ظاهر میشود و مستقیم وارد سایت گوگل می شویم. چیزی در حدود ۷۹% سایت ها دارای دامنه ی com هستند، ۱۰ درصد org هستند، ۸ درصد سایر دامنه ها، ۲ درصد net و ۱ درصد هم دامنه های محلی مثل .ir,.uk,.us,.in و… . . پس داشتن یک سایت با دامنه ی .com فقط میتواند شما را در بین ۷۹% سایت های دنیا قرار دهد و تاثیری روی رتبه سایتتان ندارد!!!


فایل Flash، طول URL و حجم فایل ها:

استفاده از محتوای فلش (Flash Content) در سایت، توصیه نمیشود! چون باعث افزایش حجم صفحات سایت میشود و بنابرین سرعت لود شدن صفحه را افزایش می دهد.

گوگل توصیه می کند طول URL را تا حد امکان کوتاه کنیم و از کلمات کلیدی (Key Words)، اصطلاحات معیار(Proof Terms) و اصطلاحات متناسب (Related Terms)  برای ساخت URL استفاده کنیم و از به کار بردن کاراکتر های غیر ضروری خودداری کینم. طول URL در ۱۰ سایت برتر در هر جست وجوی گوگل، حدود ۳۰ تا ۴۰ کاراکتر است.

هرچه حجم فایل های آپلود شده روی هاست سایت کمتر باشد، سرعت لود شدن صفحات مختلف سایت بیشتر میشود در نتیجه رتبه سایت بالاتر می رود!

تا اینجا با فاکتور های فنی موثر بر سئوی سایت آشنا شدیم ولی همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، این عوامل، تنها عوامل دخیل در رتبه ی سئوی سایت شما نیستند ولی وجودشان و رعایت نکاتشان لازم است!

تاسایت، یعنی تکیه به تیم قوی طراحی سایت و پشتیبانی! با تاسایت خیالتان در رابطه با سئوی سایت جمع باشد! متخصصین تاسایت، بر اساس جدیدترین الگوریتم های رتبه بندی سایت ها، همواره سایت شما را به روزنگه میدارند!

برای ثبت سفارش طراحی سایت کلیک کنید! ولی قبل از آن نگاهی به نمونه کارهای ما را ببینید!

This Post Has 2 Comments
  1. سلام
    من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
    همیشه و همیشه و همیشه
    یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
    اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
    اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    http://barmo.ir/educational/marketing-ads/how-to-write-title.html/
    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

  2. سلام
    من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
    یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
    اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
    اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    https://co10.ir/blog/website/title.html/
    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top